Folie Verwijderen

Wrapfolie verwijderen

Wrappen wordt met de dag populairder. Zo zijn er tegenwoordig ook veel particulieren die hun privé auto wrappen. Puur omdat zij een eigen draai willen geven aan hun auto.

Je kan je ook voorstellen dat je de kleur van je wrap zat wordt en een andere kleur wilt of de auto wil verkopen met de originele lak. Een van de grootste voordelen van carwrapping is dat de originele lakkleur behouden blijft. Waardoor door de wrap ook nog eens beschermd wordt tegen gebruikssporen en schade. Gelukkig kan wrap daarom ten alle tijden verwijderd worden, maar dit neemt risico’s met zich mee. Daarom raden wij onze klanten aan op de wrap door een professional te laten verwijderen. Bij Wrapmaster kunnen wij je auto binnen een uur weer wrap-vrij krijgen. Terwijl dit door de klant zelf als een tijdrovende en frustrerende taak wordt gezien.

Omdat iedere ondergrond verschilt en folie ook niet altijd hetzelfde is en blijft, zijn er niet een maar meerdere manieren om de auto weer naar de originele staat te krijgen.

Wat komt er kijken bij verwijderen van de folie?

Voor het verwijderen van folie heb je zowel diverse materialen als ervaring nodig. Denk hierbij aan een hete luchtpistool, infrarood-apparatuur, lijmverwijderaar en speciale wrapspatels.

De folie dient goed verwarmd te worden, waarna deze vervolgens met goede techniek beetje bij beetje los getrokken moet worden. Mensen vergissen zich vaak in het feit dat demonteren van de folie een aparte vak is.

Hoe gaan wij te werk?

Iedere foliesoort heeft zijn eigenschappen. Zo heeft ook elke folie zijn eigen ideale verwarmingstemperatuur. Per folie is dat verschillend en ligt de ideale temperatuur ergens tussen de 30 en de 90 graden Celsius. De gouden regel bij het verwijderen van folie is: te koud en de folie brokkelt en scheurt, te warm en de folie of onderlaag smelt. Dit zorgt voor beschadiging. De folie wordt eerst grondig verwarmd, waarna met behulp van een speciale spatel de hoeken voorzichtig los worden getrokken. Vervolgens wordt de folie telkens regelmatig verwarmd en voorzichtig met twee handen onder een hoek van 30 a 45 graden losgetrokken. Hierbij moet rekening gehouden worden met achterblijvende lijmresten.

Wat zijn de risico’s als ik zelf de folie wil verwijderen?

De risico’s die je loopt als je zelf besluit de folie los te halen zijn: oververhitting, hierdoor wordt de onderlaag heet en smelt de folie in de lak van je auto. Ook kan de ondergrond krom worden door de hitte. Onderverhitting, hierdoor ontstaan er breuken en vervormingen in de folie,  waardoor je moet snijden met gereedschap wat  weer zorgt voor  krasjes en dergelijke schade.